Valpreventie bij Thuiswonende Ouderen: 10 Tips

Vallen blijft de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen. Veel van deze ongelukken vinden thuis plaats vandaar dat wij aandacht willen besteden aan de mogelijkheden die er bestaan om voor thuiswonende ouderen valpreventie toe te passen. Veel ouderen schatten de kans dat zij zelf vallen laag in. Door deze inschatting zijn ouderen niet altijd welwillend om mee te werken aan valpreventie en/of het vallen te voorkomen. Dit terwijl valpreventie er juist voor kan zorgen dat valletsel voorkomen kan worden en dus ouderen bewuster kan maken van het valrisico. Lees deze 10 tips dus goed door ondanks die eerder genoemde kans inschatting.

Wij hebben in het volgende artikel 10 tips verzameld zodat ouderen zelf aan de slag kunnen met valpreventie. 

Tips voor Valpreventie bij thuiswonende ouderen

Hier krijgt u een aantal tips om mee aan de slag te gaan voor het minderen van de valincidenten. De tips zijn zowel geschikt voor ouderen zelf als voor begeleiding.

#1 – Blijf ook thuis Actief

Door heel veel te zitten en weinig te doen zullen de spieren afnemen in sterkte. Door actief te blijven zullen de spieren sterker blijven en daardoor verminderen de risico’s om te vallen. Ook is het mogelijk gerichte oefeningen te doen juist op het gebied van balans sterk te blijven. Er zijn verschillende oefeningen beschikbaar om actief te blijven. Ook oefeningen die thuis te doen zijn.

#2 – Volg een valtraining voor valpreventie

Iedereen kan trainen voor een betere balans en meer spierkracht. Bij jou in de buurt zal vast en zeker een mogelijkheid zijn om hiermee aan de gang te gaan. Of kijk ook naar de online valpreventie cursussen die er beschikbaar zijn. Vraag eventueel uw huisarts voor meer informatie. Als u eenmaal een keer bent gevallen dan heeft dit directe gevolgen, 38% van deze ouderen gaat bepaalde activiteiten vermijden. Ook ontstaat er vaak valangst.

#3 – Voorkom val incidenten bij het opstaan

Heeft u last van duizeligheid bij het opstaan? Doe dan voor u opstaat uit uw stoel wat bewegingen, span uw beenspieren en laat ze weer los. Beweeg u lijf rustig en sta dan voorzichtig op, vermijd snel opstaan. Kleine voorzorgmaatregelen die hierbij ook kunnen helpen:

  • Drink genoeg water
  • Kom rustig overeind
  • Voordat u opstaat: Span uw been- en buikspieren aan.

Wanneer naar de dokter?

Bent u  vaak duizelig bij het opstaan of ondervind u er veel hinder van? Overleg dan even met de huisarts!

#4 – Een veilig huis kan valletsel voorkomen

Bekijk samen met een bekendeuw huis met een oog voor risico. Extra risico’s voor thuiswonende ouderen zijn onder andere;

  • Losse kleedjes
  • Gladde voeren
  • Slechte verlichting
  • Steile trappen en opstapjes.

Wat zou u kunnen doen om dit veiliger te maken? Er zijn zeer veel innovatieve hulpmiddelen op de markt die hiervoor kunnen helpen, ook hebben de klusmarkten tegenwoordig hele afdelingen beschikbaar met oplossingen. Denk aan: Antislip Coating of Antislip Strips voor bijvoorbeeld de tegelvloer of op de trap.

antislip strips

#5 – Goede stevige schoenen

Het klinkt wellicht logisch, maar veel ouderen lopen binnen op gladde sokken. Het is verstandiger om ook binnen op stevige schoenen te lopen, kijk of het profiel ruim voldoende is, vermijd gladde schoenzolen en instabiele schoenen met hakken. Gebruik alleen antislip zolen bij een gladde vloer.

#6 – Blijf de gezondheid controleren

Heeft u een lage bloeddruk, evenwichtsstoornissen, bepaalde medicatie die als bijwerking duizeligheid hebben of verminderd zich? Neem dit soort gezondheidszaken mee in het risico wat u loopt om te kunnen vallen. Dit soort aandoeningen kunnen serieuze impact hebben op het gehele valrisico.

Vitamine D is bij de gezondheid ook een belangrijke factor, zog ook voor voeding met voldoende calcium.

#7  – Wees bekend met Polyfarmacie

Ouderen hebben vaak verschillende ziekten tegelijk en gebruiken daarvoor meerdere medicijnen. Als een patiënt gedurende langere tijd vijf of meer verschillende soorten geneesmiddelen tegelijk gebruikt, heet dat polyfarmacie. (ook wel Polymedicatie)

Het probleem is dat er hierbij veel bijwerkingen kunnen zijn. Overleg met de huisarts wat er mogelijk is tegen dit risico. Informeer bij de apotheek voor de correcte inname zodat hiermee het valrisico verminderd kan worden.

#8 – Ogen laten nakijken

Als uw zicht goed is, dan zal de kans op valincidenten een stuk kleiner zijn. Het is van belang om ieder jaar uw ogen te laten nakijken. Maak gebruik van de adviezen van de opticien.

#9 – Betrek familieleden bij mogelijke valpreventie

Ook bij het voorkomen van val angst en valpreventie zijn de mensen om u heen ( en ook uw familie ) zeer belangrijk. Ook op bijvoorbeeld vernieuwende hulpmiddelen in de gaten te houden en voor dit soort producten informatie in te winnen:

  • Persoonsalarmering: Bent u veel alleen thuis dan kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van een persoonsalarmering. Het is een systeem waarmee u in een noodsituatie snel hulp kan inschakelen. Bij 40% van de ouderen die éénmaal zijn gevallen is het zelfvertrouwen aanzienlijk verminderd.
  • Heup protectoren: Is de kans groot dat er gevallen gaat worden in de toekomst door bijvoorbeeld nu al veel duizeligheid & evenwichtsstoornissen? Bekijk dan producten als heup airbags en heup protectoren.

#10 – Hulpmiddelen voor thuiswonende ouderen

Overweeg het plaatsen van handvatten in bijvoorbeeld de badkamer en het toilet. Bij uw bed kunt u gebruik maken van bed verhogers om het in en uitstappen makkelijk te maken. Ook zijn er speciale steunen verkrijgbaar die erg fijn zijn als u in en uit bed wilt gaan.

 



Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies